söndag 22 april 2012

LAZY SUNDAY




Hej, hej!!

Oj, så otroligt skönt med en riktigt, riktigt lat söndag. Att bara vara... Lyssna på musik, blogga lite och bara njuta av att göra ingenting - eller rättare sagt njuta av att göra precis som man vill. :-) Igår blev det fika på ett café inte alltför långt bort härifrån, och då blev det att köpa hem lite gott fikabröd. För som ni redan vet så tycker jag varken om att baka eller laga mat. -Jag bara gillar att äta... :-)

Idag blir det äkta goodies: 
Bullar med en ljuvlig marsan-/ vaniljkräm inuti och en kanel- och sockerblandning på toppen.
MUMS!!!




Foto: Angelic Mess

Till den gudomliga bullen (om ni ursäktar att jag uttrycker det så...?), blev det en Caffe Latte med en gnutta kanel i. Dock behöver jag köpa en riktig mjölkskummare eller en espressomaskin där det ingår en sådan. För att skumma mjölke för hand är ju ett elände - och inte blir det så superbra heller. -Inte alls sådär krämigt och gott som jag vill ha det... I bakgrunden skymtar silveräggen från suveräna Marita med butiken A Mouse In A House.


Foto: Angelic Mess


Kakfat från IB Larsen (ur serien Mynte) och koppen kommer från Indiska som ju alltid har så mycket fina kaffe- och thékoppar. 


Foto: Angelic Mess

Trots att jag inte själv bakar så gärna så är dessa sååååå goda att jag letat reda på receptet. Man vet aldrig... Kanske trillar jag och slår i huvudet så att den där "bak-och-pyssel-hjärnhalvan" gör sig till känna. :-)



Vaniljbullar
ca. 20 bullar


2 dl mjölk
25 g jäst
75 g smör
3 msk socker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl



Fyllning:
ca 3 dl vaniljkräm





Gör så här:

Ljumma vätskan till 37 grader. Lös upp jästen i lite av den. 


Rör matfettet och sockret smidigt i degbunken. 


Tillsätt ägget, jästen och resten av degspadet. 


Arbeta in mjöl till en smidig deg. 



Låt jäsa under duk till nästan dubbel storlek. 



Gör marsánkrämen och låt den vila i kylskåpet. 


Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. 


Ta med mått ut runda kakor, ca 9cm i diameter.  



Lägg på en klick fyllning och nyp ihop bullarna till små knyten. 


Låt bullarna jäsa väl.


Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter, 225 grader. 


Pensla de nygräddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker blandat med lite kanel.



Ha en underbar kväll!!

 ♥

Angelica






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar