söndag 4 december 2011





Hejsan!!!


Jag har hittat ett mumsigt recept på Brownie Cupcakes och hade tänkt prova det, men så hade jag varken hasselnötter eller choklad hemma så jag lägger upp receptet så får andra prova och tala om för mig om det var gott... :-)


Mumsiga Brownie cupcakes

Antal portioner: 12



Ingredienser
200 g hasselnötter
175 g smör
1.5 dl strösocker
1.5 dl ljust muscovadosocker
1.4 dl kakao
0.5 dl ljus sirap
1 nypa salt
3 st ägg
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mörk kvalitetschoklad, 70 %

Till servering
3 dl vispgrädde
2 dl färska hallon


Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rosta hasselnötterna gyllene i mitten av ugnen 5–10 minuter.

3. Gnugga bort det mesta av skalen på nötterna med hjälp av en ren kökshandduk.

4. Vispa smör och båda sockersorterna vitt och krämigt.

5. Rör ner kakao, sirap och salt.

6. Vispa ner ett ägg i taget och vänd till sist ner vetemjöl och nötter blandat med bakpulver i smeten.

7. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner i smeten.

8. Placera ut formar i en muffins-plåt och fyll dem 2/3 med smet.

9. Sänk ugnstemperaturen till 175 grader och grädda i mitten av ugnen i 15–20 minuter. Servera med lättvispad grädde och färska hallon.




Eller så fuskar man som jag gjorde:





Foto: Angelic Mess




Antingen så provar man receptet ovan eller så gör man som jag och "fuskbakar". Eftersom jag faktiskt hade en en kartong med "Fuskbrownies" så fick det bli sådana istället. :-)




Resultatet:

Foto: Angelic Mess

De var faktiskt riktigt mumsiga även som fuskversion. Men jag gissar att de är ännu godare när de är "hemmagjorda". Här är mina skapelser uppställda på mitt nya Mynte tårtfat som jag klickat hem från Ofelias Hus. Det är fantastiskt gulligt och eftersom jag länge har letat ett vitt, snyggt tårtfat, så blev jag väldigt nöjd när jag hittade detta.:-)



Hoppas att ni får en underbar 2:a advent allihopa!!!




Angelica













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar